Door PortableGear te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analyse, persoonlijke inhoud en advertenties. Klik hier voor meer informatie.
x akkoord
Interessant:

Elektrische auto steeds goedkoper

nieuws 12 december 2018 om 15:32

Sinds een aantal jaren onderzoekt ANWB de houding van Nederlanders ten opzichte van elektrische auto's. De bond signaleert goede ontwikkelingen, maar merkt nog wel weerstand bij de automobilist om over te stappen op stroom.

In 2018 veel ontwikkelingen

Volgens de ANWB wacht de consument op een meer gangbare, voordelige elektrische auto, ondanks de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Zo is de gemiddelde actieradius van de modellen onder de 50.000 euro toegenomen van 221 kilometer in 2017 tot 264 kilometer in 2018. Het aantal laadpunten is de afgelopen jaren ook enorm gestegen. Tot slot is het aantal elektrische auto's vrijwel verdubbeld van rond de 19- tot 36-duizend exemplaren. Dit jaar komen zowel Huyndai (met de Kona) als Kia (met de e-Niro) met serieuze elektrische auto's van rond de 45.000 euro.

Elektrische auto 10.000 euro duurder

Wat wel hetzelfde is gebleven is dat de aanschafkosten van een elektrische auto hoger zijn dan de kosten van een vergelijkbare benzine-auto. Dit prijsverschil is het beste te zien bij modellen, die in meerdere uitvoeringen verkrijgbaar zijn. Zo kost de op Kia Niro ExecutiveLine met benzinemotor 35.095 euro. De elektrische variant van deze auto, de e-Niro ExecutiveLine, kost 45.510. Het batterijpakket heeft in dit model een meerprijs van 10.000 euro. Bij goedkopere auto zal het batterijpakket dan ook een groter deel van de totale verkoopprijs uitmaken, dan bij auto's in het top segment.

Kosten per kilometer nog maar 6 procent hoger

Ondanks de hoge aanschafprijs zijn de kosten per kilometer van elektrische auto's nog maar 6% hoger dan bij benzine-auto's. Op basis van 15.000 kilometer per jaar kost een elektrische auto in totaal 55,6 cent per kilometer en een benzine-auto 52,4 cent. Indien de belasting op elektriciteit verlaagd wordt en de accijns op benzine verhoogd zullen de kosten nog dichter bij elkaar komen te liggen. Groot voordeel van elektrische auto's is de vrijstelling van de wegenbelasting tot 2021 en de zeer lage ľ vrijwel afwezige ľ onderhoudskosten. Zakelijke rijders profiteren van een laag bijtellingstarief. Indien de voorgenomen aanschafsubsidie van 6.000 euro in 2021 er daadwerkelijk komt dan zal de aanschafprijs van elektrische auto's vergelijkbaar zijn met de prijs van een benzine-auto.

Interesse voor elektrische auto's moet nog groeien

Op dit moment heeft 37 procent van de ondervraagden interesse in elektrisch rijden. 40 procent is neutraal en 23 procent is niet ge´nteresseerd. Van de groep ge´nteresseerden overweegt 42 procent een elektrische auto te kopen binnen vijf jaar. Slechts 4 procent denkt binnen twee jaar een elektrische auto te kopen.

ANWB