Interessant:

Volkswagen vanaf 2030 volledig elektrisch

nieuws 10 december 2018 om 23:40

Volkswagen zal vanaf 2030 geen benzine- of dieselauto's meer maken. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. Vanaf 2030 levert Volkswagen alleen nog maar auto's met een elektrische aandrijflijn. Voor hybride auto's is in de visie van Volkswagen maar beperkt plek.

Volkswagen, één van de grootste autobouwers ter wereld, met een productie van meer dan 10 miljoen auto's per jaar, kiest voor een groen bedrijfsmodel voor onder andere haar merken VW, Audi, Seat, Skoda en Porsche. VW-topman Michael Jost verwijst in een interview met het Duitse Handelsblatt naar het klimaatakkoord van Parijs, waarin wordt gestreefd naar een vebrandingsmotorvrije wereld in 2050. De laatste benzine- en dieselauto's worden in 2030 aangekondigd en maximaal 7 tot 10 jaar verkocht. Vanaf 2022 worden in de VW-fabrieken in Emden en Hannover alleen nog maar elektrische auto's gebouwd.

Het concern mikt op volledig elektrisch aangedreven auto's. Hybridemodellen spelen een marginale rol, en zullen volgens Volkswagen alleen in de overgangsfase ingezet worden. Ook zal het concern kijken naar het complete energiegebruik van een auto gedurende de productie en levenscyclus. Het bedrijf streeft naar een zo duurzaam mogelijk productieproces. Zo vind de productie van de eerste volledig elektrische Volkswagen, de ID NEO, plaats met hernieuwbare energie.

“Dat is een behoorlijke revolutie”, zegt Max Erich, sectoreconoom automotive bij ING in de Trouw. “Dit betekent dat de grootste fabrikant en verkoper van auto’s in Europa nu echt volledig gaat inzetten op batterijen en elektrisch in de loop van het volgende decennium. Echt een grote omslag dus, die andere fabrikanten ook weer aanzet om plannen rondom elektrisch te gaan versnellen.”

Op dit moment heeft Volkswagen nog geen elektrische auto met een serieus bereik. Kia en Hyundai hebben met respectievelijk de e-NIRO en de KONA als eerste fabrikanten elektrische auto's met een bereik van meer dan 350 kilometer voor minder dan 50.000 euro.

Handelsblatt.de