Door PortableGear te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analyse, persoonlijke inhoud en advertenties. Klik hier voor meer informatie.
x akkoord
Interessant:

Subsidies en regelingen elektrisch rijden

achtergrond 17 juni 2019 om 12:08

De komende jaren gaat er veel veranderen in het autolandschap. Vanaf 2030 worden er alleen nog maar elektrische auto's verkocht. De overheid wil dit actief stimueleren. We zetten de fiscale regelingen en subsidies van de komende jaren voor je op een rij.

Mileu-investeringsaftrek

Indien je zakelijk een milieuvriendelijke investering doet kom je in aanmerking voor de mileu-investeringsaftrek (MIA). Alleen volledig elektrische auto's komen in aanmerking voor MIA. Voor de volledig elektrische auto's is het aftrekpercentage 36%. Er gelden echter wel meer voorwaarden. De belangrijkste is dat je de investering binnen drie maanden na investeren dient aan te melden bij de Rijksdienst voor Ondernemers (RVO).

  • De auto staat op de milieulijst
  • De auto is nieuw
  • De investering is binnen drie maanden na investeren aangemeld bij de RvO.

Aanschafsubsidie vanaf 2021

Om elektrisch rijden te stimuleren krijgen particulieren vanaf 2021 een aanschafsubsidie van 6.000 euro bij aankoop van een elektrische auto. Deze aanschafsubsidie wordt afgebouwd naar 2.200 euro in 2030. Zakelijke rijders krijgen in 2021 een aanschafsubsidie van 3.430 euro die terugloopt tot 1.830 euro in 2024. De eerder genoemde MIA voor zakelijke rijders vervalt na 2020.

Geen wegenbelasting tot 2025

Zodra je een auto koopt ben je wegenbelasting verschuldigd. De wegenbelasting heet formeel motorrijtuigenbelasting (mrb). Het maakt niet uit of je de auto gebruikt op de openbare weg of stil hebt staan op een priveterrein. Elektrische auto's zijn al sinds jaar en dag vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (mrb). Dit blijft zo tot 2025. Vanaf dat jaar zal er mrb betaald moeten worden.

BPM-vrijstelling tot 2025

Als je in Nederland een nieuwe auto koopt dan betaal je daar bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) over. De bpm is gekoppeld aan de CO2-uitstoot van een auto en kan aardig in de papieren lopen. bpm-percentages van tientallen procenten zijn geen uitzondering. Elektrische auto's blijven voorlopig ook vrijgesteld van aanschafbelasting (bpm). Vanaf 2025 komt er een forfaitair bpm-tarief van eenmalig 350 euro.

Lagere bijtelling

Als je een auto van de zaak hebt en meer dan 500 kilometer per jaar prive rijdt, dan krijg je te maken met bijtelling. De bijtelling is een bedrag dat je bij je loon optelt en waar je loonbelasting over betaalt. De loonbelasting kent drie tarieven, te weten 36%, 42% en 52%. De bijtelling is een bepaald percentage van de cataloguswaarde inclusief BTW en bpm. Als je een volledig elektrische bestelauto hebt is het bijtellingspercentage in 2019 4% over de eerste 50.000 euro en 22% voor het bedrag boven deze grens. Voor alle andere auto's is het percentage 22%.

portablegear.nl