Door PortableGear te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analyse, persoonlijke inhoud en advertenties. Klik hier voor meer informatie.
x akkoord
Interessant:

Facebook investeert in virtual reality, koopt Oculus Rift

nieuws 26 maart 2014 om 10:31

Facebook koopt het tweede jaar oude bedrijf Oculus Rift, maker van virtual reality-headsets voor games, voor een bedrag van 2 miljard dollar (1,5 miljard euro).

Oculus Rift is het eerste hardwarebedrijf dat Facebook overneemt. Tot nu toe nam Facebook alleen softwarebedrijven over, overigens ook voor gigantische bedragen: het betaalde in 2012 1 miljard dollar voor foto-app Instagram en begin dit jaar 19 miljard dollar voor de populaire messaging-app WhatsApp. Facebook denkt dat virtual reality-technologie de komende jaren zou kunnen uitgroeien als "nieuw sociaal en communicatieplatform".

Facebook CEO Mark Zuckerberg schrijft "dat Facebook op een punt is aangekomen waarin het zich meer kan gaan focussen op welke platforms in de toekomst nuttige, leuke en persoonlijke ervaringen bieden. Daarbij komen we uit bij Oculus. Zij bouwen virtual reality-technologie, zoals de Oculus Rift-headset. (...) Het ongelooflijke aan deze technologie is dat je echt voelt dat je op een andere plaats bent met andere mensen dan waar je daadwerkelijk bent". Zuckerberg schrijft ook dat Facebook Oculus niet alleen zal gebruiken voor games, maar ook "als platform voor veel andere ervaringen", zoals digitaal onderwijs of een digitale ontmoeting met de dokter. Ondanks al deze plannen van Facebook blijft Oculus wel als "onafhankelijk bedrijf" bestaan.

Zuckerberg verzekert verder dat Facebook geen hardwarebedrijf wordt: software en services blijven het belangrijkst. De sociale netwerkgigant hoopt in de toekomst wel geld te verdienen door adverties en de verkoop van digitale goederen via Oculus Rift-headsets.

Beleggers waren niet meteen enthousiast over de overname: het aandeel Facebook zakte met 1 procent nadat het nieuws bekend werd.

Oculus Rift VR-headset
Oculus Rift VR-headset

Reuters