Interessant:

Verkeer heeft baat bij navigatiesysteem

nieuws 15 februari 2007 om 12:53

Onderzoek toont aan dat navigatiesystemen een positief effect hebben op de verkeersveiligheid. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek van onderzoeksinstituut TNO in opdracht van Aon, Athlon Car Lease, Delta Lloyd Verzekeringen en TomTom.

Het experimenteel onderzoek in de praktijk gaf aan dat de bestuurder met een TomTom navigatiesysteem 25% minder vaak stopt en 35% minder lang stilstaat om bij de eindbestemming te komen. Ook vertoonde de bestuurder beter weggedrag, er werden ruim 50% minder voorvallen van ongepast weggedrag geconstateerd dan met conventionele middelen naar of in een onbekend gebied.

Het aantal gereden kilometers tijdens het onderzoek werd met 16% teruggebracht en ook de reistijd nam met 18% af in vergelijking met het gebruik van andere routeplansystemen. Een navigatiesysteem levert dus economisch en milieutechnisch voordeel op. Bij gebruik van een navigatiesysteem zal het totale brandstofverbruik afnemen.

Het onderzoek heeft verder aangetoond dat leaserijders zonder navigatiesysteem 12% meer schades claimen dan bestuurders met een navigatiesysteem. Bestuurders zonder navigatiesysteem claimen daarnaast 5% meer schadekosten.

Daarnaast is aangetoond dat navigatiesystemen de alertheid van de bestuurder verhoogt; de aandacht kan beter op de weg gehouden worden en de bestuurder ervaart minder stress. 78% van de bestuurders heeft het gevoel alles beter onder controle te hebben wanneer zij met een navigatiesysteem rijden. Ook is de gebruiker alerter achter het stuur en zich meer bewust van het verkeer achter zich.

Het onderzoek toont tenslotte aan dat de werklast (de inspanning) van bestuurders wordt teruggebracht. De objectieve werklast lag 20% lager bij het rijden met een navigatiesysteem en kostte bestuurders “weinig inspanning”. Het rijden met conventionele navigatiemiddelen, zoals kaarten en digitale internet-routeplanners, daarentegen werd beoordeeld met “tamelijk” tot “behoorlijk” inspannend.

Het totale onderzoek duurde ruim een half jaar en is afgerond in december 2006.