Door PortableGear te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analyse, persoonlijke inhoud en advertenties. Klik hier voor meer informatie.
x akkoord
Interessant:

Mobiele advertenties gevaarlijker dan porno voor malware

nieuws 7 maart 2014 om 13:22

Volgens onderzoek van beveilingsfirma Blue Coat vormen online webadvertenties momenteel het grootste risico voor mobiele malware, waar deze 'eer' voorheen behouden was aan pornowebsites.

Als een mobiele gebruiker te maken krijgt met malware komt dat, volgens het onderzoek van Blue Coat, 1 op de 5 keer door een online advertentie. Volgens Blue Coat vormen advertenties 12 procent van de opgevraagde content op mobiele devices, maar zijn zij voor 20 procent verantwoordelijk voor schadelijke virussen en malware. De advertenties worden vaak getoond via "legitieme advertentienetwerken", maar blijken toch vaak schadelijke code te bevatten of gebruikers door te verwijzen naar kwaadaardige websites.

Hoewel webadvertenties pornografie hebben gepasseerd als grootste risico op malware, blijken pornosites relatief gezien nog altijd wel het effectiefst om schadelijke software op je smartphone of tablet te installeren: minder dan 1 procent van de opgevraagde content op mobiele apparaten is pornografie, maar deze 1 procent is wel verantwoordelijk voor 16 procent van de malware-aanvallen.

Verder blijkt dat mobiele malware voornamelijk op Android-toestellen voorkomt: het grootste deel van de malware is op Google's besturingssysteem gericht. Als malware niet gericht is op een specifiek toestel blijkt 70 procent van de Android-gebruikers en 14 procent van de iPhone-gebruikers het als een probleem te ervaren. Blue Coat adviseert gebruikers om webadvertenties op smartphone of tablet te blokkeren om malware te voorkomen.

Uit onderzoek van anti-virusontwikkelaar F-Secure bleek deze week dat 97 procent van de mobiele virussen is gericht op Android. Blue Coat waarschuwde begin 2013 reeds voor het risico van mobiele porno: een deel van het probleem is volgens Blue Coat dat het op mobiele apparaten lastiger is om normale sites van schadelijke sites te onderscheiden. Je kan bijvoorbeeld niet je muiscursor boven een verkorte URL houden om het eigenlijke linkadres te bekijken, zoals op de PC.

BBC