Oppo Find X2 Pro review

test 23 april 2020 om 10:16

In maart 2020 introduceerde Oppo de Find X2 en de Find X2 Pro, twee nieuwe toptoestellen van het Chinese merk. De afgelopen weken gebruikten we de Find X2 Pro. Hoe dat beviel lees je in deze review.

Design Oppo Find X2 Pro

De Oppo Find X2 Pro is een fraai vormgegeven toestel, dat veel gebruikers zal aanspreken. De voorzijde van het toestel bestaat vrijwel volledig uit een 6,7-inch scherm. Het scherm heeft afgeronde hoeken en loopt over de zijkant van het toestel door. Aan de bovenkant van het scherm vind je de selfiecamera. De pop-up selfiecamera die we zagen bij de Oppo Find X, is dus niet meer aanwezig. Je hebt daardoor een kleine - niet storende - onderbreking in je scherm, maar je bent de toch wel kwetsbare pop-up camera kwijt. Jammer is het ontbreken van een traditionele koptelefoonaansluiting. Ons testmodel is de oranje uitvoering. Dit toestel heeft een oranje leerachtige achterkant met gouden accenten. Zo is het merkplaatje in goud uitgevoerd en zijn de zijkanten van het toestel ook goed. Voordeel van de leren achterkant is dat je goede grip hebt. Het toestel glijdt niet zo snel uit je hand. Overigens betreft het kunstleer, wat gezien de duurzaamheid wel zo fijn is. Op de achterzijde van het toestel treffen we ten slotte de cameramodule met 3 camera's en een flitser aan. Deze module steekt wel iets uit, hoewel dit verder niet storend is.

Scherm Oppo Find X2 Pro

Het scherm op de Find X2 Pro is fantastisch. Het scherm is niet alleen haarscherp, met een resolutie van 1.440 x 3.168 pixels, maar ook super responsief door de refreshrate van 120 Hz. Dat betekent dat het scherm 120 keer per seconde ververst kan worden. Hierdoor gaat bijvoorbeeld scrollen enorm vloeiend. Het hoogwaardige scherm is ook goed beoordeeld binnen de industrie, met een A+ score van DisplayMate en een Eye Comfort-certificering van TÜV Rheinland. Het scherm ondersteunt ook HDR-video's op platforms als YouTube, Netflix en Amazon Prime Video. Door HDR-video krijg je scherpe contrast, rijke kleuren en verfijnde details bij het bekijken van je video's.

Oppo Find X2 Pro - Voorkant
Oppo Find X2 Pro - Voorkant

Camera's

De Find X2 Pro heeft een cameramodule met vier camera's. De hoofdcamera is een 48-megapixel f/1,7 camera met optische beeldstabilisatie. Daarnaast heb je een 48-megapixel panorama-lens (16,5 mm) met een f/2,2 diafragma. Tot slot heb je een vijfvoudige zoomcamera met een f/3 diafragma en optische beeldstabilisatie. De camera behoort tot de beste camera's op de markt op dit moment. Volgens cameratesters DxOMark is de camera van de X2 Pro Oppo's meesterwerk tot nu toe. In alle omstandigheden maak je goede foto's. Buiten in de zon, in een schemerig restaurant of met tegenlicht. De X2 Pro legt in alle gevallen de scenes goed vast. Ook de scherptediepte-effecten (bokeh) behoren tot de top. De autofocus is daarnaast razendsnel. Ook op videogebied scoort het toestel uitstekend. De beeldstabilisatie tijdens het filmen is prima, en op de autofocus kan je bouwen. Video's neem je uiteraard op in 4K. De 32-megapixel camera aan de voorzijde neemt prima foto's.

Oppo Find X2 Pro - Cameramodule
Oppo Find X2 Pro - Cameramodule

De Find X2 Pro draait op Color OS 7.1 boven op Android 10 van Google. Ten opzichte van de vorige versies van Color OS is 7.1 wel een vooruitgang. Deze versie is erg intuïtief en makkelijk in gebruik. Color OS oogt ook niet meer zo druk en 'Chinees' als de vorige versies. Prettig is de aanwezigheid van een Dark Modus, om zowel je batterij als je ogen te sparen. Qua design is Oppo misschien iets te ver doorgeslagen naar de minimalistische kant. Het notifiacatiepaneel met de snelkoppelingen oogt bijvoorbeeld wat saai. De user interfaces van Huawei, Samsung en Apple zijn nog steeds wel een stuk beter.

Hardware

De oplaadtijd van de accu is fenomenaal. De zogeheten 65W SuperVOOC 2.0 flash charging technologie laadt de telefoon in een recordtijd weer op. Per minuut komt er 3 a 4% acculading bij. Zeker als de telefoon leeft is gaat het opladen snel. Dan kan je in een 6 minuten 24% bijladen. In ongeveer 40 minuten laad je de telefoon van 0 naar 100%. Snel opladen kan nadelig zijn voor de kwaliteit van de accu. Of dit bij de Oppo ook zo is, konden we uiteraard in onze korte testperiode niet zien. Oppo heeft wel gekozen voor een ontwerp met een dubbele cel. Hiermee wordt in ieder geval oververhitting van de telefoon voorkomen. In de praktijk werkt dit prima, de telefoon wordt niet heel warm tijdens het opladen. Dit zal waarschijnlijk ook een positief effect hebben op de accuduur. Draadloos opladen is helaas niet mogelijk met de Finds X2 Pro. Met een opgeladen accu kom je gemakkelijk de dag door. Qua overige hardware is de Find X2 Pro erg compleet. Zo krijg je een supersnelle Snapdragon 865 processor met 5G ondersteuning, 12 GB RAM en 512 GB opslagcapaciteit. Het toestel behoort tot de snelste toestellen op de markt en draait tijdens de testperiode alle apps zonder problemen.

De Oppo Find X2 Pro maakt een zeer goede indruk. Het is één van de beste telefoons ooit. De camera en het scherm behoren tot de absolute top. Ook het snelladen maakt indruk evenals de prestaties van het toestel. Het ColorOS besturingssysteem vergt wel enige gewenning, maar het is zeker geen vervelend OS. De prijs is dan het enige wat nog rest. Met een prijs van 1.199 euro kiest Oppo een prijs die vergelijkbaar is met de prijs van de Samsung Galaxy S20 Ultra (1.249) en de Apple iPhone 11 Pro Max. Nu is bijna 1.200 euro voor een toestel op zichzelf al een fors bedrag, maar om hetzelfde prijspeil te kiezen als de gevestigde orde is gedurfd. Als je op zoek bent naar een goed toestel dan zal de Find X2 Pro je voor dit bedrag zeker niet teleur stellen. Als je kiest voor zekerheid dan ligt een Apple of een Samsung voor de hand; dan weet je in ieder geval dat de restwaarde hoog blijft. Als alternatief zou je ook nog kunnen denken aan de reguliere Oppo Find X2. Deze heeft hetzelfde scherm en dezelfde laadtechnologie, maar heeft een iets minder uitgebreide camera en minder RAM en opslaggeheugen. Je bespaart dan wel 200 euro.