Kobo Clara HD review

test 27 november 2018 om 11:20

In deze test voelen we de Kobo Clara HD aan de tand. De Clara HD heeft op papier vrijwel alles in huis om een echte leestopper te zijn. We zetten de voor- en nadelen van deze e-reader voor je op een rij.

De Kobo Clara HD is in mei 2018 geintroduceerd en te beschouwen als de opvolger van de Kobo Aura en de Kobo Glo HD. Met zijn afmetingen van 160 x 110 x 8,4 millimeter is de Clara HD een bijzonder compacte e-reader. De achterzijde van de e-reader is voorzien van een speels reliëf, wat zorgt voor een goede grip. Het 6-inch 300 ppi E-Ink Carta scherm is hetzelfde scherm als het scherm op bijvoorbeeld de Amazon Kindle Paperwhite. Op de Clara HD vind je slechts één toets, de aan/uit-knop, alle overige functies kan je bedienen via het redelijk snelle touch-screen. Om een pagina vooruit of terug te gaan druk je bijvoorbeeld op de zijkanten van het scherm, wat in de praktijk prima werkt. Tot slot tref je aan de onderzijde nog een usb-ingang om de Clara HD op te laden en om boeken op de e-reader te zetten.

Kobo Clara HD
Kobo Clara HD

Boeken laden

Via WiFi verbind je de e-reader met internet, waardoor je snel en gemakkelijk boeken kan downloaden van ondere andere Kobo Plus. Je kan boeken ook via de meegeleverde USB-kabel naar het toestel slepen. Dankzij het 8 GB grote opslaggeheugen kan je duizenden boeken kwijt. Het geheugen is niet uit te breiden. Om geheugen te besparen biedt Kobo je de optie om gelezen boeken automatisch te verwijderen. Boeken kan je ordenen in collecties. Met de e-reader lees je boeken in zowel PDF als EPUB formaat. Handig is de integratie met Kobo Plus. Kobo Plus is een Netflix voor boeken. Voor 9,99 euro per maand heb je onbeperkt toegang tot ruim 200.000 titels. In veel andere landen heb je met de Kobo e-readers ook direct toegang tot de collectie van bibliotheken. De Nederlandse bibliotheken werken helaas samen met Adobe Digital Editions, waardoor je nog steeds een tussenstap nodig hebt om je boeken op de Kobo te krijgen.

Comfortlight PRO

De achtegrondverlichting van de Clara HD is erg goed. Dankzij de 8 geïntegreerde witte LED's is de verlichting egaal. Naast de witte LED's zijn er ook nog 7 oranje LED's aanwezig. Deze LED's worden gebruikt voor het Comfortlight PRO systeem. Dit systeem past de lichtkleur aan op het moment van de dag. De lichtkleur is helwit om te lezen bij zonlicht en zachtoranje (kaarslicht) om 's avonds en in de nacht te lezen. De Clara HD past door middel van een lichtsensor automatisch de lichtkleur aan op basis van de omstandigheden.

TypeGenius

Dankzij TypeGenius heb je veel mogelijkheden om je leeservaring te personaliseren. TypeGenius kan je onder het lezen instellen middels een eenvoudig menu. Zo kan je kiezen uit 10 verschillende lettertypes. Er is zelfs een speciaal lettertype om het lezen voor dyslectische lezers makkelijker te maken. Je kan verder de lettergrootte, de regelafstand en de marges middels een schuifbalk aanpassen. Daarnaast kan je de uitvulling van de tekst bepalen (links, gecentreerd of uitgevuld). Door op een woord te drukken, kan je de betekenis van een woord opzoeken, een woord arceren of een woord annoteren. Verder kan je bladwijzers toevoegen en quotes delen op Facebook.

Kobo Clara HD - TypeGenius
Kobo Clara HD - TypeGenius

In de praktijk

Het lezen op de Kobo Clara HD is erg prettig. Het scherm is erg scherp en dankzij Comfortlight PRO lees je prettig in vrijwel alle lichtomstandigheden. Bij een normaal gebruik doe je gemakkelijk een maand op één oplaadbeurt. De user-interface van de Clara HD is erg eenvoudig. Via WiFi en Kobo Plus kan je al je boeken selecteren en lezen op de e-reader. Helaas is de Clara HD niet waterdicht. Waterdichtheid vind je ook voornamelijk op de wat duurdere e-readers, zoals de PocketBook Aqua 2 en de Kobo Aura H20. Ook audioboeken worden niet ondersteund.

Conclusie

De Kobo Clara HD is één van de beste e-readers voor rond de 125 euro van dit moment. De e-reader ziet er goed uit en is bijzonder compact. Het lezen van e-books op dit apparaatje is erg prettig door het heldere scherm, TypeGenius en ComfortLight Pro. Helaas is de e-reader niet waterdicht, maar dat geldt ook voor de andere e-readers in deze prijsklasse. De integratie met Kobo Plus ten slotte is uitstekend.

portablegear.nl