Interessant:

Mobiele operators bijna gelijkwaardig

nieuws 1 februari 2003 om 16:53

Volgens de Consumentenbond zijn de netwerken van Ben, Dutchtone en O2 nagenoeg gelijk aan die van KPN Mobile en Vodafone. Het is vooral de kwaliteit van de helpdesken die verschilt. Ben, Dutchtone en Vodafone hebben de beste, O2 de minste.

De Consumentenbond teste de netwerken en de dienstverlening van de operators. Het netwerk werd getest door te bellen in een rijdende auto, handsfree uiteraard, en vervolgens te kijken hoe het bereik was.

De vijf mobiele aanbieders, serviceprovider Debitel, de Consumentenbond, de stichting Telecomgebruikers Nederland (sTN) en het Ministerie van Economische Zaken waren de initiatiefnemers van de kwaliteitsmeting.

Er zijn plannen van sTN om iedere zes maanden een dergelijk onderzoek te houden. Dan zal ook worden gekeken naar het bereik in gebouwen en de spraakkwaliteit.

Het onderzoek kende cijfers toe aan de helpdesken. KPN Mobile en O2 scoorden het laagst. Waar Ben, Debitel, Dutchtone en Vodafone makkelijk boven de 7 scoorden, haalde O2 een 6,4 gemiddeld. KPN Mobile scoorde met de prepaidhulp een 6,8, hulp voor abonneebellers werd met een 7,1 gewaardeerd.

Planet Multimedia