Interessant:

Toekomst DataPlay onzeker

nieuws 15 oktober 2002 om 11:21

DataPlay Inc heeft zijn laatste 120 werknemers ontslagen, de deuren zijn gesloten en het bedrijf is te koop. DataPlay, in januari 2001 nog gekroond tot "outstanding product of the consumer electronic industry's", is op sterven na dood.

Het had er alle schijn van dat DataPlay een revolutie zou ontketenen in de markt voor geluidsdragers.

Met DataPlay is het mogelijk om 500 MB op een schijfje te zetten ter grootte van een CompactFlash kaart. De technologie kreeg steun van grote bedrijven zoals Intel, Imation, SonicBlue, Creative Labs en Samsung Electronics. Zelf drie van de grote muzieklabels steunden de standaard en de grootste, Universal Music Group, investeerde zelfs $10 miljoen in het nieuwe formaat. Van deze bedrijven is tot nu toe iRiver (SonicBlue) de enige die de techniek ook op de markt heeft gebracht. De plannen van Imation zijn tot dusver niet gerealiseerd en alleen BMG Music heeft op korte termijn plannen om voor-opgenomen DataPlay schijfjes op de markt te brengen. Universal en EMI kijken de kat uit de boom in afwachting van de ontwikkelingen rondom de DataPlay standaard.

Het bedrijf stuurde zijn werknemers op 25 september tijdelijk naar huis, in de hoop om op korte termijn de $50 miljoen bij elkaar te krijgen, die nodig was om door te kunnen gaan. Helaas is dat niet gelukt. DataPlay zoekt nu naar een koper voor het bedrijf of zijn technologie. De DataPlay technologie was een uitvinding van oprichter en CEO Steve Volk. Zijn bedrijf ontwikkelde zowel de disc als de mini-drives om de discs af te spelen. Geld moest er verdiend worden met de verkoop van de technologie.

De voornaamste oorzaken voor het ter ziele gaan van de onderneming zijn de vertraagde introductie en de hoge kosten voor de hardware. Productie vertragingen zorgden ervoor dat de introductie een aantal keer moest worden uitgesteld. Eigenlijk had de techniek al een jaar geleden op de markt moeten zijn, maar de eerste speler kwam pas in juli dit jaar op de markt. Daarnaast was de hoge prijs een tegenvaller voor de industrie. Oorspronkelijk zou een DataPlay speler maar $30 duurder zijn dan een Flash-kaart MP3 speler. Maar de kosten voor de mini-drives bleken veel hoger dan gepland, tegen de $100 per speler.

Todd Oseth, de senior vice president business development, geeft de hoop voor de standaard niet op. Volgens hem, moet er wel een bedrijf zijn dat de overblijfselen van DataPlay wil overnemen. DataPlay is volgens hem de juiste standaard voor de consument.

TwinCities.com