Interessant:

Bellers erg trouw en weinig innoverend

nieuws 14 oktober 2002 om 00:24

Bij mobiele bellers blijkt er weinig animo te zijn om te wisselen van hun operator. Dit blijkt uit een onderzoek onder lezers van 37 regionale dagbladen, verricht door onder andere onderzoeksbureau NIPO.

Ruim driekwart van de gebruikers is nog nooit van mobiele aanbieder veranderd en een nog grotere groep (83%) heeft ook geen intentie om te switchen. Overigens blijken jongeren significant meer te switchen. Alhoewel weinig mensen switchen van aanbieder, geven veruit de meeste respondenten aan dit wel te willen doen voor een nieuwe telefoon of een lagere prijs.

KPN (Hi) is marktleider met 44%, gevolgd door Vodafone, voorheen Libertel (23%) en O2 (het voormalige Telfort) (12%). Jongeren bellen meer met Ben en Dutchtone. Bijna tweederde van de respondenten gebruikt prepaid telefoonkaarten. Maandelijks verbelt men gemiddeld tussen de 11 en 15 euro. Over de betaalmethode is bijna iedereen tevreden: negen van de tien respondenten is niet van plan dit te veranderen.

Opvallend is dat het overgrote deel van de respondenten nu geen gebruik maakt van de aangeboden (extra) diensten op hun mobiele telefoon zoals het downloaden van beltonen/logo’s, informatiediensten gebruiken, internetten en e-mail verzenden. Het merendeel is ook niet van plan hier in de toekomst gebruik van te maken. Een uitzondering hierop is het SMS-en: 40% van alle respondenten stuurt tenminste één SMS-bericht per week. Vooral onder jongeren (82%) is SMS-en populair.

NRP