Interessant:

O2 maakt goed jaar door

nieuws 19 november 2002 om 11:07

O2 blijft zich in Nederland positief ontwikkelen. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde halfjaarcijfers van mmO2.

Dit jaar break-even
Ton aan de Stegge, CEO O2, in een toelichting: "Het afgelopen is hard gewerkt aan het verbeteren van onze efficiency en effectiviteit. De cijfers tonen nu duidelijk de resultaten van onze inspanningen; wij zijn een gezond en solide bedrijf. De omzet is met meer dan 42 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Zeer positief is de verschuiving in ons klantenbestand van pre-pay naar post-pay; het aantal post-pay klanten steeg het afgelopen half jaar met meer dan 30 procent. Onze belangrijkste uitdagingen is nu om de omzet per klant verder te verhogen. Met onze klantgerichte diensten gaat het ons lukken."

Ambitieus
Het afgelopen half jaar voerde O2 een aantal belangrijke veranderingen door zoals onder andere de succesvolle migratie van Telfort naar O2 en de daarmee gepaard gaande optimalisering van interne processen, de outsourcing van Netwerk Operations naar Ericsson en de afschaffing van de toestelsubsidies in een nieuw abonnement. "O2 is ambitieus; wij willen een belangrijke speler op de Nederlandse markt blijven. Om die ambities waar te maken, schuwen we onorthodoxe oplossingen niet", zegt Aan de Stegge. "De branche plaatst wel eens vraagtekens bij onze aanpak, maar die is coherent en gebaseerd op een duidelijke visie. Naar mijn overtuiging moet je in de huidige telecommarkt de gebaande paden verlaten om écht iets te bereiken. Daar is een dosis creativiteit en ondernemersgeest voor nodig."

Géén subsidies meer
O2 schafte in oktober dit jaar als eerste in Nederland de subsidies op toestellen af. "De markt reageerde zeer verbaasd." Maar argumenteert Aan de Stegge. "Als heel Nederland al een mobiele telefoon heeft en steeds minder mensen elk half jaar een splinternieuw toestel met de laatste snufjes willen, dan moet je je afvragen of je je marketingguldens wel goed besteedt. Daarom introduceerden we een nieuw abonnement zonder subsidies, maar mét lage tarieven. De klant bespaart hiermee direct op hoge bellkosten."

O2