Interessant:

Bellen in de lucht met Vodafone

nieuws 17 september 2007 om 10:48

– Vodafone Nederland biedt als eerste Nederlandse operator mobiel bellen en e-mailen in het vliegtuig aan voor haar klanten. Air France is de eerste vliegtuigmaatschappij waar Nederlandse Vodafone klanten van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken. Ryanair, bmi en TAP Portugal volgen in de komende maanden.

Uit enquêtes onder passagiers is gebleken dat ongeveer de helft van de passagiers de tijd in het vliegtuig onder meer zou willen gebruiken om mails te kunnen versturen en ontvangen en zelfs om telefoongesprekken te voeren. De verwachting is dat passagiers vooral van de email mogelijkheden gebruik zullen maken. Met het oog op privacy en overlast voor medepassagiers zal telefoneren naar verwachting minder populair worden.

Guy Laurence, CEO van Vodafone Nederland: “Zo’n 40% van de zakelijke reizigers heeft een BlackBerry of andere smartphone bij zich en het merendeel geeft aan hun reistijd nuttig te willen gebruiken. Wij maken dat nu op een simpele manier mogelijk voor onze klanten. Zo besparen ze tijd en werken efficiënter.”

De kosten zijn een stuk lager dan de huidige kosten voor het bellen in het vliegtuig met de ingebouwde apparatuur ad USD 11/min. Voor Vodafone Nederland klanten zal het beltarief variëren van EUR 3,50 tot 4,50/min. SMS’en kost momenteel in het vliegtuig USD 3,00 per SMS en zal met de nieuwe dienst tussen EUR 0,35 en 0,55 per SMS gaan kosten. Voor dataverkeer geldt een tarief van EUR 12,50 per MB. Tot nu toe was dataverkeer, bijvoorbeeld het versturen of ontvangen van email niet mogelijk.