Interessant:

Speciaal logo CD beveiliging

nieuws 19 september 2002 om 09:42

De internationale belangen vereniging van de muziekindustrie (IFPI) heeft een logo ontwikkeld dat de consument duidelijk moet maken dat een muziek-CD is uitgerust met een anti-kopieer beveiliging.

Het logo zal verschijnen op de CD zelf of op het hoesje van de CD. Doel is om de consument te informeren dat de CD in kwestie beveiligd is.

Beveiligde CD's zijn in feite een inferieur product. Het is vaak niet mogelijk om de CD af te spelen in een computer. Ook is het slechts zelden mogelijk een - wettelijk toegestane - kopie voor thuisgebruik te maken. Sommige beveiligingen zorgen er ook voor dat de CD's niet afgespeeld kunnen worden in DVD spelers en spelcomputers.

Om de klant te wijzen op de beperkingen die aan het product kleven is het logo ontwikkeld. Met name consumenten-organisaties hebben hier lang op aangedrongen.

De IFPI en de Amerikaanse Buma Stemra (RIAA) zijn groot voorstander van CD beveiligingen. Zij zien de beveiligingen als een van de middelen in de strijd tegen illegale (MP3) kopieen.

Naast het nieuwe logo zal ook het oude CD logo op de CD en de hoes blijven staan. CD uitvinder Philips heeft al enkele malen laten weten hier niet blij mee te zijn. Een beveiligde CD is namelijk zo gemodificeerd dat deze niet meer voldoet aan de standaard.

News.com