Interessant:

Ouderen willen no-nonsense telefoon

nieuws 13 april 2006 om 12:18

Gebruiksgemak blijkt voor de meeste 50+ers erg belangrijk te zijn als het gaat om mobiele telefonie. 81% van deze doelgroep wil een toestel zonder toeters en bellen. Ook als het gaat om producten voor beeld en geluid, hecht de 50+er aan gemak: 73% vindt dit het belangrijkste aspect.

Nederlandse 50+ers zijn niet bepaald merkvast voor wat betreft mobiele-telefonieproducten. Zo verklaart 35% de keuze voor een merk niet belangrijk te vinden bij het zoeken naar een nieuw mobiel abonnement of prepaidpakket. 28% vindt dit van middelmatig belang en 30% vindt het wel belangrijk. Prijs (72%) en kwaliteit van het netwerkbereik (67%) zijn de twee hoofdredenen om voor een bepaalde aanbieder te kiezen. Die prijscomponent is opvallend, aangezien slechts 16% van de 50+ers een gratis toestel doorslaggevend vindt bij de keuze.

Voor wat betreft producten voor beeld en geluid, staat kwaliteit bij 50+ers voorop. 76% geeft aan dit het belangrijkste te vinden bij de keuze voor een dvd-speler, iPod, hifiset of flatscreentelevisie. Prijs komt - na bedieningsgemak - met 42% op de derde plaats. Ook het uiterlijk doet ertoe, met name onder 50+ mannen. Vrouwen vinden dit van minder belang, zij letten vooral op acties en aanbiedingen.

In tegenstelling tot de algemeen geldende opvatting verdiepen 50+ers zich redelijk in technologische ontwikkelingen op het gebied van elektronica. Uit het onderzoek blijkt dat 49% veel informatie zoekt voordat men een mobiele-telefonieproduct aanschaft. Voor wat betreft apparatuur voor beeld en geluid, is dit percentage zelfs nog hoger: 60%. Opvallend is dat het belang dat 50+ers hechten aan service in de winkel, uiteenloopt. Op het gebied van mobiele telefonie vindt 18% dit belangrijk, terwijl bij beeld/geluidsapparatuur ruim een kwart (26%) goede service erg kan waarderen.

Dit alles blijkt uit een grootschalig onderzoek in opdracht van het 50+ Expertisecentrum. Hierin onderzocht onderzoeksbureau Veldkamp (onderdeel van TNS NIPO) onder andere de belevingswereld van 50+ers op het vlak van mobiele telefonie en beeld/geluidsapparatuur.