Door PortableGear te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analyse, persoonlijke inhoud en advertenties. Klik hier voor meer informatie.
x akkoord
Interessant:

Audi zet fors in op elektrisch

nieuws 7 oktober 2019 om 09:46

Audi heeft in 2025 twintig volledig elektrische auto's in haar assortiment. Nog eens 10 auto's zijn deels geëlektrificeerd. Dit heeft de Duitse autobouwer vandaag bekendgemaakt.

“De toekomst is elektrisch. De Audi e-tron is voor ons én inmiddels ook voor veel tevreden klanten een mooie start. Tegen 2025 hebben we dertig geëlektrificeerde modellen in ons portfolio, waarvan twintig volledig elektrisch,” aldus Bram Schot, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG.

Samenwerking met Volkswagen en Porsche

Audi werkt voor de elektrificatie samen met de andere merken van de Volkswagen Group (waar Audi toe behoort) en vertrouwt op vier nieuwe platforms die specifiek voor elektrische auto’s zijn ontworpen. Audi gebruikt een aangepaste variant van het modulaire longitudinale platform (kortweg MLB evo) voor de e-tron, de eerste elektrische high-volume SUV van het merk. De vierdeurs Gran Turismo e-tron GT concept maakt gebruik van het J1-platform van Porsche. De compactere elektrische auto's zijn gebaseerd op het veelzijdige 'Modulairer E-Antriebs Baukasten'-platform (MEB) van de Volkswagen Group, terwijl de grote elektrische modellen op het nieuwe Premium Platform Electric (PPE) komen te staan.

Audi e-tron GT concept

Audi presenteerde vorig jaar op de Los Angeles Auto Show de e-tron GT concept. Audi gebruikt het door Porsche ontwikkelde J1 performance platform als technische basis. De showcar van Audi is uitgerust met twee permanent magneet synchroonmotoren (PSM) die samen 434 kW (590 pk) en een koppel van 830 Nm leveren. De vierdeurs GT schiet in 3,5 seconden van nul naar 100 en bereikt in iets meer dan 12 seconden de 200 km/u. De top ligt op 240 km/u. Het 800 volt hoogspanningssysteem maakt het mogelijk om de batterij in ongeveer twintig minuten tot tachtig procent op te laden via een 350 kW DC-aansluiting. Met een volgeladen accu heeft de Audi e-tron GT concept een bereik van meer dan 400 kilometer, volgens de WLTP-testmethode.

Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept

Audi Q4 e-tron concept

In maart 2019 presenteerde de autofabrikant tijdens de Autosalon van Genčve de Audi Q4 e-tron-concept, een studiemodel dat zo goed als productierijp is. Het wordt de eerste Audi die op basis van het MEB-platform van de band gaat rollen. De compacte SUV past in hetzelfde segment als de conventioneel gemotoriseerde Audi Q3. Hoewel zijn buitenafmetingen vergelijkbaar zijn met die van de Q3, heeft de Audi Q4 e-tron concept de interieurruimte van een Q5.

Audi Q4 concept
Audi Q4 concept

Premium Platform Electric (PPE): nieuwe basis voor luxe

Voor zijn full-size modellen vertrouwt Audi op het Premium Platform Electric (PPE). Het platform is samen met concerngenoot Porsche ontworpen. Audi brengt verschillende modelseries op basis van het PPE-platform. Het wordt gebruikt voor auto’s in de hogere middenklasse en het luxesegment, zoals SUV's, Sportbacks, Avants en Crossovers. De techniek achter het PPE is vergelijkbaar met die van het MEB. Standaard zijn auto’s op PPE-basis uitgerust met één elektromotor achter; de topmodellen zijn voorzien van een tweede elektromotor op de vooras (PSM of ASM); hierbij wordt vierwielaandrijving automatisch ingeschakeld als dat nodig is. Net als in de Audi e-tron GT concept is het hoogspanningssysteem ontworpen voor een voltage van 800 volt, wat het mogelijk maakt om de batterij met een 350 kW DC snellader op te laden.

Audi J1 platform
Audi J1 platform

Ook plug-in hybrids

Aanvullend op de complete serie volledig elektrische auto’s elektrificeert Audi ook zijn bestaande modelprogramma, met gebruik van plug-in hybrid-technologie. Audi breidt het portfolio van de A7, A8, Q5 en Q7 uit met plug-in hybrid-varianten. De Audi plug-in hybrids zijn bij volledig elektrisch gebruik tegelijkertijd emissievrij, efficiënt én sportief. De nieuwe plug-in hybrid-modellen voor de middelgrote tot luxe klasse vormen een belangrijk onderdeel van de elektrificatiestrategie van Audi. Ze combineren een benzinemotor met een krachtige elektromotor en een lithium-ion batterij.

 

Audi elektrificeert bestaande modellen
Audi elektrificeert bestaande modellen

Handig opladen

De standaarduitrusting van Audi’s PHEV-modellen omvat naast het Audi mobile charging system met een kabel voor huishoudelijke en industriële stopcontacten ook een bedieningspaneel. Op verzoek levert Audi ook een afsluitbare muurbevestiging. Bij gebruik van een aansluiting met een vermogen van 7,4 kW duurt het ongeveer 2,5 uur om de 14,1 kWh-batterij volledig op te laden. Thuis duurt het laden met 230 V ongeveer 6,5 uur. Een mode 3-kabel met een type 2-stekker, die ook bij de standaarduitrusting hoort, wordt gebruikt voor het opladen bij openbare laadpunten. Met de e-tron Charging Service hebben Audi-klanten toegang tot zo’n 80% van alle openbare laadstations in negentien Europese landen.

portablegear.nl