Review Huawei Mate 10 Pro

test 19 februari 2018 om 11:23

De Huawei Mate 10 Pro is het toptoestel van Huawei voor de eerste helft van 2018. Met een dubbele camera, enorm veel processorkracht, Android 8 en een fraai uiterlijk heeft het toestel goede kaarten in handen.

Huawei Mate 10 design

De Mate 10 Pro is een strak vormgegeven telefoon die door de afgeronde hoeken goed in de hand ligt. Het toestel is door de combinatie van metaal en glas wel erg glad, waardoor hij gauw van andere gladde oppervlakken kan schuiven. Met de standaard meegeleverde plastic beschermhoes heb je daar overigens geen last van. Het design van de Mate 10 Pro doet niet onder voor het design van de Apple iPhone 8 of Samsung Galaxy S8. Aan de achterzijde tref je een dubbele camera, die ontwikkeld is samen met Leica. De camera's steken een heel klein beetje uit. De dubbele camera is tegenwoordig vrijwel standaard op Huawei telefoons in het hoge én middensegment. Aan de achterzijde tref je ook de bijzonder snelle vingerafdruksensor aan. Deze is wat lastiger te bereiken als je wat kleinere handen hebt. Een traditionele koptelefoonaansluiting zal je tevergeefs zoeken. Als je een koptelefoon wilt gebruiken zul je een USB-C exemplaar moeten gebruiken (ook meegeleverd). De voorzijde van het toestel is bijna volledig scherm. De scherm/rand-verhouding bedraagt 80,9%! Het scherm is een helder OLED-scherm met een 18:9-verhouding. Het scherm ziet er iets minder goed uit dan het scherm van de Samsung Galaxy S8 en de Sony XZ Premium, maar het is toch één van de betere schermen op de markt. Het toestel is ten slotte erg stevig, dankzij het Gorilla Glass 5 aan beide zijden, en de IP67 certificering.

Huawei Mate 10 Pro
Huawei Mate 10 Pro

Huawei Mate 10 Pro batterij

De capaciteit van de batterij van de Mate 10 Pro meet 4.000 mAh, wat fors groter is dan menig concurrent. Ben je een veelgebruiker dan is de batterij genoeg voor een dag. Bij gemiddeld gebruik van het toestel is een batterijduur van meer dan twee dagen zonder problemen mogelijk blijkt in onze testperiode. Als de batterij toch bijgeladen moet worden kan je 50% van de capaciteit bijladen in een half uurtje.

Huawei Mate 10 Pro camera

Zoals eerder genoemd heeft het toestel een dubbele camera. Eén camera heeft een 12 megapixel kleurenlens met optische stabilisatie. De andere is een 20-megapixel monochroom camera. Deze tweede camera wordt vooral gebruikt om de kwaliteit van de foto's bij schemering te verbeteren. Monochrome camera's zijn namelijk lichtgevoeliger. Beide camera's hebben een f/1,6 diafragma. De fotokwaliteit van de Mate 10 Pro is uitstekend. De camera van de Galaxy S8 is op dit moment de beste telefooncamera. De Mate 10 Pro ontloopt de kwaliteit van de S8 niet veel. De foto's met veel licht zijn erg goed. Ook de foto's bij schemering en in het donker zijn prima, hoewel je wel wat vaker een mislukte foto krijgt dan bijvoorbeeld bij de Galaxy S8. Naarmate het donkerder wordt neemt ook de hoeveelheid ruis toe in de foto's, maar dat is inherent aan het fotograferen met minder licht. De foto-opties op de Huawei Mate 10 Pro zijn uitgebreid, waarbij vooral het toevoegen van scherpte diepte-effecten erg leuk is. Ook de 4K-video-opnames stellen niet teleur.

Huawei Mate 10 Pro schemering van licht naar donker 1/2

Huawei Mate 10 Pro schemering van licht naar donker 2/2

Huawei Mate 10 Pro software

Standaard draait de Mate 10 Pro op Android 8 Oreo. Het komende jaar kan je dus rekenen op het nieuwste besturingssysteem van Google. Huawei heeft de Mate 10 Pro ook haar eigen EMUI 8.0 schil meegegeven. Dit systeem vergt wat gewenning als je overstapt van bijvoorbeeld Samsung. EMUI heeft echter een flinke ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen jaren en is nu een erg fijne schil om te gebruiken. Een app-tray zal je niet vinden, maar is wel te activeren in het instellingenmenu. Leuke optie is PC Mode. Dankzij deze functie verandert je toestel in een mini-laptop als je het toestel via HDM aansluit op een televisie of monitor. Huawei PC verkeert nog in een beta-fase, maar is al wel veelbelovend, zeker omdat je geen dure hardware (zoals bijvoorbeeld de Samsung Dex) nodig hebt.

Huawei Mate 10 Pro prestaties

De combinatie van een Kirin 970 CPU en 6 GB RAM zorgen voor bijzonder veel rekenkracht bij de Mate 10 Pro. De Futuremark Work 2.0 prestatiescore is 7.032, 5 procent sneller dan bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S8. De telefoon kan elke applicatie of game zonder veel moeite aan. Het opslaggeheugen is met 128 GB meer dan voldoende. De stereospeakers in het toestel zijn prima, maar geen buitencategorie. Als je een koptelefoon wilt gebruiken heb je een speciale USB-C adapter nodig. Als alternatief kan je natuurlijk ook een bluetooth-koptelefoon gebruiken. De van Sony geleende LDAC-technologie verbetert de kwaliteit van het draadloze geluid aanzienlijk.

Huawei Mate 10 Pro
Huawei Mate 10 Pro

De Huawei Mate 10 Pro is de beste Huawei telefoon ooit. Het fraaie toestel biedt een enorme rekenkracht, met een goed scherm, stereo speakers, goede (en leuke!) dubbele camera, enorme accu in een dunne én waterdichte behuizing. Jammer dat Huawei geen ruimte had in het ontwerp voor een traditionele koptelefoonaansluiting. Ook de afwezigheid van een microSD slot is een minpuntje. Aan de andere kant heeft het toestel 128 GB geheugen en is geheugen in de cloud tegenwoordig niet al te duur meer.