Door PortableGear te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analyse, persoonlijke inhoud en advertenties. Klik hier voor meer informatie.
x akkoord
Interessant:

Consumentenbond start rechtszaak om 'gratis' telefoons

nieuws 16 februari 2018 om 08:25

De Consumentenbond sleept KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone voor de rechter om een betere compensatieregeling te krijgen voor de misleidende verkoop van abonnementen inclusief 'gratis' mobiele telefoons.

Jarenlang wekten providers de indruk dat telefoons bij een abonnement gratis waren. In werkelijkheid werden de dure telefoons bekostigd uit het hoge abonnementsgeld. De Hoge Raad oordeelde in 2016 dat deze praktijk niet correct was en dat er feitelijk sprake was van koop op afbetaling en consumentenkrediet.

De Consumentenbond schrijft het volgende over deze praktijk: "Consumenten werden in deze gevallen niet volgens de regels ge´nformeerd over het feit dat het om een lening ging, dat ze wel degelijk voor het toestel betaalden en welk deel van de abonnementskosten in werkelijkheid een betaling voor het toestel was. Daarom wil de Consumentenbond dat de telefoonaanbieders de waarde van het toestel en de betaalde rente terugbetalen aan consumenten die zich hierdoor gedupeerd voelen. De providers zijn daar vooralsnog niet toe bereid. T-Mobile, Vodafone en Tele2 zijn inmiddels gedagvaard. De Consumentenbond heeft het afgelopen jaar nog geprobeerd in overleg met KPN tot een compensatieregeling te komen, maar dat is mislukt. Daarom sleept de Consumentenbond nu ook KPN voor de rechter."

Bart CombÚe, directeur van de Consumentenbond, zegt: "De providers handelden jarenlang in strijd met de regels en willen vervolgens de consequenties niet aanvaarden. Uit de uitspraak van de Hoge Raad blijkt duidelijk dat de betrokken partijen fout zaten en ook lagere rechters oordeelden in individuele zaken in het nadeel van de telecomaanbieders. Toch blijven de providers hardnekkig weigeren om tot een collectieve compensatieregeling te komen. Dat vind ik stuitend. Het zou de sector sieren als ze zelf met een passende regeling zou zijn gekomen, maar kennelijk zijn er lange en kostbare procedures nodig om te voorkomen dat gedupeerden met lege handen blijven staan."

Consumentenbond