Aftershokz Air review

test 6 oktober 2017 om 13:45

Tijdens de IFA 2017 kondigde AfterShokz de Trekz Air aan. De Trekz Air is ideaal voor sporters omdat je oren vrij blijven dankzij de speciale botgeleidingstechnologie. In deze review voelen we de Trekz Air aan de tand.

De Trekz Air (opvolger van de Trekz) maakt gebruik van de botgeleidingstechnologie Bij deze techniek worden audiogolven via de schedel aan het binnenoor door gegeven. Door de botgeleiding blijven de trommelvliezen volledig vrij: de transducers rusten op het kaakbeen, vlak voor de oren. De Trekz Air is ideaal voor sporters, omdat je muziek kan luisteren, zonder contact te verliezen met de omgeving. Je kan gewoon een gesprek voeren met je trainingsmaatje, maar je hoort ook het verkeer, waardoor je niet meer per ongeluk tijdens het hardlopen een fietser of een auto over het hoofd ziet.

Aftershokz Air - Zwart
Aftershokz Air - Zwart

Trekz Air leveringsomvang

De Trekz Air wordt erg compleet geleverd. In de verpakking vind je de koptelefoon, een microUSB-oplader, een handleiding en twee oordoppen (!), voor als je jezelf echt van de buitenwereld wilt afsluiten. Een opbergetui zorgt er ten slotte voor dat je de Trekz Air netjes kan opbergen als je hem niet gebruikt.

Trekz Air uiterlijk

Op de Trekz Air vind je drie knoppen. Met de volumeknoppen bepaal je het volume van de muziek en kan je de Trekz Air aanzetten. Handig is de multifunctionele knop. Met deze knop kan je bijvoorbeeld de muziek pauzeren, naar een volgend nummer springen of een telefoongesprek beginnen en beëindigen. Vreemd genoeg heb je niet de mogelijkheid om het vorige nummer af te spelen. Omdat de Trekz Air werkt via bluetooth is pairing noodzakelijk. Door de volume-knop ingedrukt te houden kom je in pairing-modus. Binnen een minuut kan je de koptelefoon aan je telefoon, mp3-speler of tablet gekoppeld hebben. Met de twee ingebouwde microfoons kan je de Trekz Air ook gebruiken als headset voor telefoongesprekken.

Aftershokz Air - Roze
Aftershokz Air - Roze

Trekz Air in de praktijk

De Air weegt bijna niks en zit erg stabiel, omdat de transducers op het kaakbeen rusten. De eerste keer is het even uitvogelen hoe je de headset op je hoofd zet, maar dat is eenmalig. De volumeknoppen zijn redelijk klein en vergen wat gewenning om op de tast te vinden. Het geluid is uitstekend, maar niet te vergelijken met het geluid van een traditionele (in-ear) koptelefoon. Het geluid is allereerst voor iedereen anders doordat het geluid via het kaakbeen wordt doorgeven. Daarnaast hoor je natuurlijk veel omgevingsgeluid. Desondanks is muziek en spraak prima te beluisteren.

Voor sporters is de Trekz Air de perfecte koptelefoon. Het draaggemak is hoog en het geluid is goed. Het belangrijkste is echter dat je oren vrij blijven, zodat je tijdens het sporten veilig in contact blijft met je omgeving. De Trekz Air is de beste koptelefoon voor tijdens het sporten.

Verkrijgbaarheid

De Trekz Air is per direct verkrijgbaar voor een winkelprijs van rond de 170 euro. De koptelefoon verschijnt in vier kleuren: vier kleuren: blauw (Midnight Blue), groen (Forest Green), grijd (Slate Gray) en roze (Sunset Pink).