Interessant:

YouTube viert de hele maand haar 10de verjaardag

nieuws 18 mei 2015 om 09:43

YouTube viert deze hele maand haar 10de verjaardag. Tien jaar geleden kon het grote publiek voor het eerst de beta-versie van YouTube.com bezoeken.

10 jaar later heeft YouTube maar liefst 1 miljard gebruikers - een derde van alle internetgebruikers - en is het beschikbaar in meer dan 70 landen. Vandaag wordt er elke minuut 300 uur video opgeladen op YouTube. Dat is 12 keer zoveel als 5 jaar geleden. Hoewel YouTube in februari 2005 werd gelanceerd, verscheen het eerste filmpje dat publiek toegankelijk was pas in mei. YouTube, dat in 2006 werd overgenomen door Google, viert daarom bijna de hele maand mei - 1 tot en met 26 mei - haar 10de verjaardag. Bij elk van deze 26 dagen hoort een letter van het alfabet, die weer samenhangt met een thema.

YouTube op iPhone
YouTube op iPhone

De populairste video's in Nederland (met uitzondering van muziekvideo's) worden aangevoerd door de Engelstalige versie van 'De Wielen van de Bus', gevolgd door de wereldwijde nummer 1 van een baby die in de vinger van zijn broertje bijt: 'Charlie bit my finger - again!' Video's geschikt voor kinderen scoren hoog in deze top 10: naast 'Wheels on the bus' is ook Nijntje populair en iemand die speelt met klei. Ook talentshows wekken de interesse van de Nederlander: een vierjarig jongetje dat Gangnam Style danst in 'Belgium's Got Talent', de Nederlandse Amira van negen jaar bij 'Holland's Got Talent', Susan Boyles eerste verschijning in Britain's Got Talent en 'Homeless Boy Steals The Talent Show' staan in de top 10 van meest bekeken video's in Nederland sinds 2005. De euforische samenvatting van Spanje-Nederland tijdens het WK 2014 is ook terug te vinden in de lijst, een video met het memorabele doelpunt van Van Persie als openingstreffer voor Nederland.

De meest bekeken video aller tijden, Gangnam Style, wordt nog steeds 1 miljoen keer per dag bekeken. Gangnam Style staat ook in Nederland op de eerste plaats van meest bekeken muziekvideo's. De helft van de YouTube-views wereldwijd zijn op mobiele toestellen.

WhizPR