Interessant:

Lego verslaat Apple als sterkste merk

nieuws 18 februari 2015 om 09:48

Volgens een studie van Brand Finance is Lego momenteel het sterkste merk ter wereld. Apple staat niet in de top vijf van 'sterkste merken', maar komt in het onderzoek wel naar voren als meest waardevolle merk ter wereld.

In de studie van Brand Finance naar "sterkste merk" wordt gekeken naar de mogelijkheid van een merk om de prestaties van het bedrijf te beinvloeden. Hierbij spelen onder meer de investering in marketing en de opgebouwde goodwill bij publiek en personeel een rol. Volgens Brand Finance is het huidige merksucces van Lego deels te danken aan de succesvolle The Lego Movie. Daarnaast spreken de speelgoedblokjes alle geslachten en leeftijden aan: kinderen vinden het leuk om ermee te spelen en ouders voelen er nostalgie voor.

Lego lost dit jaar Ferrari af, dat vorig jaar als "sterkste merk" naar voren kwam. Ferrari is nu echter zelfs uit de top 5 van sterkste merken verdwenen. Volgens Brand Finance komt dat onder andere doordat Ferrari steeds meer mainstream en minder exclusief wordt en door de tegenvallende prestaties van het Ferrari F1-team. De top 5 van sterkste merken van 2015 wordt gecompleteerd door PwC, Red Bull, McKinsey en Unilever.

Apple wordt door Brand Finance nog altijd gezien als meest waardevolle merk ter wereld, dankzij het succes van de iPhone 6 en de grote verwachtingen omtrent de opkomende Apple Watch. De waarde van het bedrijf wordt geschat op 112,7 miljard euro. Dat is ruim voor Samsung (71,7 miljard euro), Google (67,3 miljard euro) en Microsoft (58,8 miljard euro). De label van "meest waardevolle merk" wordt bepaald met een formule die rekening houdt met de financiele prestaties van het bedrijf, de investeringen in de de merknaam en de royalties die het verdient aan de licensering van de merknaam.

Lego verslaat Apple als sterkste merk
Lego verslaat Apple als sterkste merk

The Telegraph