Interessant:

Alle nieuwe NS Intercity Dubbeldekkers met draadloos internet

nieuws 17 maart 2014 om 09:55

De NS komt met vernieuwde Intercity Dubbeldekkers, die alle voorzien zullen zijn van schermen met actuele reisinformatie, gratis draadloos internet en nieuwe lounge-achtige zitplaatsen op de benedenverdieping.

De nieuwe Intercity is ingericht met behulp van uitgebreid klantenonderzoek. Het bovengedeelte van de nieuwe trein leent zich door de tweezitsbankjes en bijvoorbeeld een zakelijker inrichting meer om in te werken en lezen, aldus de NS. Hier zijn ook duidelijk herkenbare stiltezones aanwezig. De benedenverdieping is informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een nieuwe meer lounge-achtige zitplaats op elke benedenverdieping. Alle treinen zijn verder voorzien van schermen met actuele reisinformatie, gratis draadloos internet en een rolstoeltoegankelijk toilet. Er is gebruik gemaakt van duurzame materialen en de nieuwste technologie, zoals speciale klimaatbeheersing en design LED-lampen.

Tot medio 2013 worden door NedTrain in Haarlem vijftig treinen gerenoveerd. Met deze modernisering is een investering van in totaal 235 miljoen euro gemoeid. Bij de ombouw van de treinen wordt gewerkt volgens de nieuwste principes uit de auto-industrie waarbij de rijtuigen stuk voor stuk worden gestript en gemoderniseerd. Het grootste deel van al het materiaal dat daarbij vrijkomt wordt gerecycled. De nieuwe intercity is gebouwd op het oorspronkelijke door de firma Talbot ontworpen casco en rijdt met een maximale snelheid van 140 km/uur.

Het eerste exemplaar van de 'nieuwe Intercity Dubbeldekker' gaat vanaf eind februari (buiten de spits) rijden op het traject Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal. Daarna zal deze trein steeds vaker in Nederland te zien zijn.

Directievoorzitter, en opdrachtgever voor de modernisering, Ingrid Thijssen van NS Reizigers is trots op de nieuwe trein. "Met de nieuwe indeling spelen we nog beter in op de behoefte van onze klanten. Het interieur zet een nieuwe standaard voor de komende jaren. De trein heeft een ware metamorfose ondergaan en is een voorbeeld van duurzaam ondernemen. Na deze modernisering kan hij weer voor jaren mee."

NS