Interessant:

Apple passeert Coca-Cola als meest waardevolle merk

nieuws 30 september 2013 om 09:51

Volgens een onderzoek van merkonderzoeker Interbrand is Apple momenteel het meest waardevolle merk ter wereld. Apple passeert daarmee Coca-Cola, dat jarenlang de eerste positie in de lijst bekleedde.

Interbrand stelt sinds 2000 jaarlijks het Best Global Brands-rapport op. Tot op heden eindige Coca-Cola elk jaar op nummer één in de lijst. Dit jaar is de frisdrankfabrikant voor het eerst gezakt naar plaats drie: Apple staat bovenaan en Google is nummer twee. De top tien wordt dit jaar verder gecompleteerd door IBM, Microsoft, General Electric, McDonald's, Samsung, Intel en Toyota. Beste Nederlandse bedrijf bij de eerste 100 is Philips op de 40ste plaats.

Volgens Interbrand verandert Apple ons leven "niet alleen met haar producten, maar ook met haar ethos. Daarom is Apple na 13 jaar de opvolger van Coca-Cola als nummer één van de Best Global Brands." Interbrand schat de merkwaarde van Apple op 98,3 miljard dollar (72,7 miljard euro), 28 procent meer dan vorig jaar. Hoewel Coca-Cola zakte op de ranglijst, steeg wel de waarde van het bedrijf met 2 procent ten opzichte van vorig jaar naar 79,2 miljard dollar (58,6 miljard euro). 

Met de nieuwe iPhone 5C en iPhone 5S behaalde Apple onlangs weer een nieuw recordverkoop.

iPhone 5C
iPhone 5C

New York Times