Interessant:

Voorkom RSI klachten

achtergrond 3 juni 2009 om 11:53

RSI (Repetitive Strain Injury) is een verzamelnaam van klachten die kunnen ontstaan door het herhaaldelijk uitvoeren van (kleine) bewegingen. Lees in dit artikel hoe je RSI kan vermijden.

RSI (Repetitive Strain Injury) is een verzamelnaam (zoals een muisarm) van klachten die kunnen ontstaan door het herhaaldelijk uitvoeren van kleine en in eerste instantie niet inspannende lijkende bewegingen. Een van de voornaamste oorzaken van RSI is verkeerd laptopgebruik. Nu steeds meer bedrijven en particulieren overgaan van vaste desktop-computers naar laptops, wordt RSI een steeds meer voorkomende aandoening. Ook de momenteel populaire netbooks - zeer compacte mini-laptops - hebben door hun zeer kleine formaat het nadeel dat je er snel een verkeerde werkhouding op aanneemt, waardoor RSI kan ontstaan. In de volgende paragraaf lees je wat een juiste werkhouding is bij laptopgebruik om RSI te voorkomen.

RSI
RSI

Het menselijk lichaam heeft van nature een bepaalde basishouding waarin de meeste ledermaten de minste belasting ondervinden. Deze rustpose is bij een zithouding afhankelijk van de zwaartekracht. Nek en wervelkolom dienen zich zoveel mogelijk in een rechte lijn onder elkaar te bevinden, zodat het gewicht van het hoofd goed wordt opgevangen.

Bij het werken achter een laptop betekent dit dat de bureaustoel op een hoogte moet staan om je benen in een hoek van negentig graden te zetten en het bureau moet zorgen dat je armen vanuit deze zelfde hoek het toetsenbord kunnen bedienen. Zonder laptopstandaard zou je hoofd in een dergelijke situatie naar beneden gericht zijn om het beeldscherm te kunnen bekijken. Het is daarom zeer aan te raden een laptopstandaard te gebruiken. Een ander hulpmiddel voor een goede werkhouding is een voetenstandaard (zie afbeelding).

Behalve een goede werkhouding is het belangrijk om voldoende pauzes te nemen bij intensief laptopgebruik. Bij werkzaamheden met kleine monotone bewegingen is het extra belangrijk juist deze spieren periodiek te ontspannen en af en toe met gebruik van meer spieren grotere bewegingen te maken. Meer informatie over een juiste werkhouding kan je vinden op RSI Alert. Als je al klachten hebt, neem dan contact op met je huisarts of fysiotherapeut.

Juiste werkhouding bij laptopgebruik
Juiste werkhouding bij laptopgebruik

Niet alleen door een verkeerde houding bij laptopgebruik kunnen RSI-klachten ontstaan. Ook door veelvuldig en langdurig gebruik van mobieltjes, mp3-spelers en andere kleine gadgets kunnen spierklachten ontstaan. Fervente gamers kunnen last krijgen van een 'trigger finger', door het veelvuldig indrukken van bijvoorbeeld de schietknop met de wijsvinger. Ook door games die je met beweging moet besturen - zoals op de Nintendo Wii - kan je spierklachten krijgen. Omdat je geen daadwerkelijke fysieke tegenkracht krijg, kan je sneller verkeerde bewegingen maken. Verder zijn er klachten bekend over iPod-duimen, die kunnen ontstaan door het veelvuldig gebruik van het click wheel van je iPod. Wat betreft mobieltjes zijn er klachten over sms-duimen. Een Nieuw-Zeelandse studente die in 2008 100 sms'jes per dag verstuurde had last van een sms-duim. In 2006 had ook een pas 8-jarig meisje last van een sms-duim. Een vrij recente klacht is de GSM-elleboog. Hier kan je last van krijgen als je langdurig mobiel belt, terwijl je je telefoon in een verkrampte positie aan je oor houdt.

RSI-klachten door mobieltjes
RSI-klachten door mobieltjes

portablegear.nl