menu sluiten
Hoofdpagina Nieuws tips testen
Telefoons Audio Tablets navigatie camera's e-readers Wearables
zoek

12 procent gebruikt telefoon op wc

12 procent gebruikt telefoon op wc26 oktTele2 heeft onderzocht hoe Nederlanders denken over het gebruik van data op hun mobiele telefoon. Welke rol speelt het explosief groeiende mobiele datagebruik in onze levens, welke irritaties komen hierbij kijken en hoe belangrijk vinden we het om onbeperkt online te zijn?

Nederlanders hebben aanzienlijk vaker een mobiele telefoon met een vast (85%) dan een prepaid abonnement (16%). Bij mensen met een databundel in hun abonnement, is een bundel ter grootte van 1 GB het meest populair (18%), gevolgd door 2 GB (10%) en 5 GB (9%). Het aantal abonnementen inclusief onbeperkte databundel stijgt. Op dit moment heeft 6 procent een databundel zonder limiet, wat betekent dat zij onbeperkt gebruikmaken van mobiele data. Mannen hebben overigens twee keer zo vaak een ongelimiteerde databundel als vrouwen.

Zes op de tien Nederlanders gebruikt mobiele data vooral gedurende het reizen met het openbaar vervoer. De smartphone komt ook geregeld tevoorschijn op de wc (12%) of tijdens een bezoek aan onze (schoon)ouders (5%). Nederlanders zetten hun databundel het liefst in voor:

  • het lezen/versturen van mails
  • praktische apps zoals Buienradar en online bankieren
  • het surfen naar informatie
  • social media

De enige dingen die Nederlanders nσg liever doen dan onbegrensd mobiel internetten, zijn: ongelimiteerd op vakantie gaan (45%) en alles eten zonder aan te komen (16%). Vrouwen hebben overigens twee keer vaker dan mannen de behoefte om onbeperkt te kunnen eten zonder daar extra kilo’s voor terug te krijgen.

Uit het onderzoek van Tele2 komen ook verschillen tussen het surfgedrag van mannen en vrouwen naar voren. Zo is het bekijken van nieuwssites ongekend populair bij het mannelijke geslacht (62% versus 40% bij de vrouwen) en kijken mannen (21%) nσg liever naar video’s dan vrouwen (11%). Vrouwen (64%) hechten aanzienlijk meer waarde aan het bijhouden van hun social media kanalen dan mannen (55%). Overeenkomsten zijn er ook: mannen en vrouwen gebruiken hun databundel opvallend genoeg even vaak om online te winkelen (22%). Mannen hebben overigens twee keer zo vaak een databundel zonder limiet als vrouwen. Ook laten mannen hun humeur vaker negatief beοnvloeden als ze een keer geen toegang hebben tot mobiele data.

De helft van Nederland en zelfs 66 procent van de jongeren verwacht dat toegang tot unlimited data te kostbaar is. Jongeren onder de 30 jaar bestempelen onbeperkt mobiel datagebruik op korte termijn als absolute norm. Bijna 70 procent van de jongeren denkt dat (vrijwel) iedereen over vijf jaar een ongelimiteerde databundel heeft. Als grootste voordeel wordt genoemd dat je dan precies weet waar je aan toe bent als het gaat om de maandelijkse telefoonrekening (61%). Drie op de tien Nederlanders denken de mobiele telefoon niet meer weg te kunnen leggen bij onbeperkt toegang tot mobiel internet. Opvallend is dat vooral ouderen boven de 60 jaar hier gevoelig voor zijn (55%).

In opdracht van provider Tele2 voerde onderzoeksbureau PanelWizard Direct in oktober 2017 onafhankelijk onderzoek uit naar hoe Nederlanders denken over het gebruik van data op hun mobiele telefoon. Welke rol speelt het explosief groeiende mobiele datagebruik in onze levens, welke irritaties komen hierbij kijken en hoe belangrijk vinden we het om onbeperkt online te zijn? In totaal namen meer dan 1.000 respondenten vanaf 16 jaar en in het bezit van een mobiele telefoon deel aan het onderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie.

Eerder bleek al dat 10 procent van de Nederlanders de smartphone belangrijker vindt dan de partner. Ook wc-bellen is een gewoonte die al jarenlang gangbaar is in Nederland.

26 oktober 2017 - 14:21
Dossier: Bel en datadiensten
Bron: PortableGear

Door PortableGear te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analyse, persoonlijke inhoud en advertenties. Klik hier voor meer informatie.
x akkoord