menu sluiten
Hoofdpagina Nieuws tips testen
Telefoons Audio Tablets navigatie camera's e-readers Wearables
zoek

Mobiel betalen zit in de lift

Mobiel betalen zit in de lift21 sepSteeds meer Nederlanders gebruiken mobiele toepassingen om geldzaken mee te doen. 75 procent van de Nederlanders gebruikt al een smartphone, tablet of wearable voor geldzaken en 84 procent verwacht dat binnen nu en drie jaar te doen.

De populariteit van mobiele betaaloplossingen volgt uit Visa's Digital Payment Study, een jaarlijks onderzoek van onderzoeksbureau Populus dat in opdracht van Visa wordt uitgevoerd in 22 Europese landen.Daniel van Delft, Country Manager voor Visa in Nederland: “Mobiele devices worden voor consumenten steeds meer het zenuwcentrum van hun contacten met dienstverleners, transacties en andere communicatie. Zeker bij de digital natives. Voor hen is dit vanzelfsprekend.”

Door een groei in het aantal mobiele toepassingen om geldzaken mee te doen, heeft de Nederlandse consument steeds meer mogelijkheden om zijn of haar uitgaven en financiλle situatie real-time te beheren. Uit de jaarlijkse Digital Payments Study van Populus uitgevoerd in opdracht van Visa (2017) blijkt dat met name bankieren via een mobiele device populair is onder Nederlanders. Maar liefst twee derde (66%) van de Nederlanders maakt gebruik van een mobiele device om zijn of haar saldo te checken of bankzaken te regelen via een bankieren app. Ook het overmaken van geld naar familie en vrienden via een mobiele device is populair (54%). Ongeveer de helft van de Nederlanders (47%) maakt daarnaast gebruik van een mobiele device om online aankopen te doen.

Hoewel Nederlandse consumenten al regelmatig gebruik maken van mobiele toepassingen voor geldzaken, verwachten zij dat nog meer te gaan doen. 54 procent van de consumenten die op dit moment nog geen smartphone, tablet of wearable gebruikt voor het verrichten van transacties, verwacht dit over drie jaar wel te doen. 63 procent van de Nederlanders verwacht over drie jaar zelfs op zijn minst een paar keer per week via een mobiele device te betalen. Dat ligt ruim boven het Europese percentage van 56 procent.

Het Populus-onderzoek laat zien dat gemak en veiligheid de belangrijkste factoren zijn voor de acceptatie van nieuwe mobiele betaalmethoden in Nederland. De Nederlandse consument staat ervoor open om het gemak dat veel nieuwe mobiele betaalmogelijkheden bieden, te omarmen. Zo gaf de helft van de ondervraagde consumenten aan al eens een betaling te hebben gedaan door gebruik te maken van web-based services, een mobile wallet service of card-on-file services waarbij creditcardgegevens worden opgeslagen om de betaling nog sneller te laten verlopen. Bij millennials ligt dat percentage zelfs nog hoger (63%).

Consumenten vinden nieuwe vormen van authenticatie voor mobiele toepassingen om geldzaken mee te doen veiliger dan traditionele methoden, zoals wachtwoorden, handtekeningen, PIN-codes en beveiligingsvragen. 82 procent van de Nederlandse consumenten vindt biometrische identificatiemiddelen een veilige vorm van authenticatie, tegenover 73 procent van de ondervraagden die traditionele methoden als veilig beschouwt. Nederlanders hebben het meeste vertrouwen in biometrische authenticatie door middel van een irisscan (73%) of scan van de vingerafdruk (71%). Het merendeel van de Nederlanders geeft aan in de toekomst een voorkeur te hebben voor het gebruik van tenminste ιιn vorm van biometrische authenticatie bij het doen van een betaling.

Alle Nederlandse banken, waaronder ING, ABN AMRO en de Rabobank, bieden ondertussen apps of andere mobiele betaaloplossingen.

21 september 2017 - 09:24
Dossier: Mobiele telefoons
Bron: PortableGear

Door PortableGear te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analyse, persoonlijke inhoud en advertenties. Klik hier voor meer informatie.
x akkoord