Huawei Nova review

test 16 februari 2017 om 13:04

De Huawei Nova is een strak ontworpen midrange smartphone met een 5-inch 1080p display, een camera van 12 megapixels en een goede vingerafdrukscanner. Met een adviesprijs van 399 euro ziet deze telefoon er veelbelovend uit.

Op de IFA 2016 kondigde Huawei zowel de Nova als de Nova PLUS aan. Huawei Nederland heeft laten weten dat alleen de Nova in Nederland te koop aangeboden gaat worden. Volgens Richard Yu, CEO van Huawei Consumer Business Group is de Huawei Nova speciaal ontworpen om gebruikers nieuwe ervaringen te bieden met hun buitengewone prestaties, stijlvolle ontwerp en geavanceerde camerafuncties. PortableGear testte de telefoon op alle fronten.

De Huawei Nova ligt fijn in de hand. Dit is te danken aan het strakke design. De metalen randen, het display en de achterkant zijn afgerond, waardoor de telefoon lekker in de hand ligt. De Nova weegt slechts 146 gram, dit is onder andere te danken aan het gebruik van het lichte metaal. Op de metalen achterkant zit bovenaan een soort glazen balk, hierin zitten de camera, flitser en autofocus verwerkt. Onder deze balk zit de vingerafdrukscanner. De volumeknoppen en powerbutton zitten op de rechter rand van de Nova. Aan de onderkant vind je naast de USB-C poort de speaker. Boven het display vind je de selfie-camera en een speaker voor tijdens het bellen. Het design heeft wel veel weg van de Huawei Nexus 6P, ondanks dat de Huawei Nova iets kleiner is. De Huawei Nova komt in de kleuren Prestige Gold, Mystic Siler en Titanium Grey.

Huawei Nova design

Beeldscherm

Het scherm van de Nova is mooi en van hoge kwaliteit. Het is een 5-inch scherm en 1080p is dus genoeg resolutie. De kleuren worden mooi weergegeven en het display ziet er fraai uit omdat het aan de randen licht gebogen is. Het scherm is prima om een spelletje op te spelen of een video te kijken. De helderheid van het scherm had iets beter gekund.

Huawei Nova

De camera van de Huawei Nova is verrassend goed. De 12 megapixel camera focust snel en een goede foto is snel geschoten. De camera kan ook in 4K filmen. Video’s van de Huawei Nova zien er dan ook mooi uit. Toch merk je bij minder licht dat de kwaliteit snel achteruit gaat. De beelden worden korreliger en de kleuren worden minder mooi. Het EMUI-design vind je ook terug in de camera-app. De camera software heeft veel weg van Apple’s iOS uiterlijk. De selfie-camera is ook goed. Ook hier merk je dat de telefoon is uitgerust met EMUI software. De selfie software is vrij uitgerbreid, met onder andere een schoonheidsfunctie, om de huid gladder te laten lijken, en een digitaal make-up filter.

Huawei Nova camera

Hardware

De Huawei Nova draait op een Snapdragon 625-processor, is uitgerust met 3 GB RAM en heeft 32 GB opslaggeheugen. Het geheugen van deze telefoon is uitbreidbaar met een micro-SD kaart en verder is er ruimte voor een nano-simkaart. De processor valt niet tegen, maar is onvoldoende voor veeleisende games. De telefoon kan met gemak lichte games draaien, maar bij zwaardere games merk je wel dat dit niet een telefoon uit het duurste segment is. Multitasken op deze telefoon gaat prima, het wisselen tussen apps gaat soepel. De vingerafdrukscanner werkt goed, hij is nauwkeurig en snel. De Nova komt met een accu van 3.020 mAh, een volle batterij gaat makkelijk een dag mee. De accu wordt opgeladen via de USB-C poort, dus deze telefoon is klaar voor de toekomst. De speaker van de telefoon is goed, niet zo schel als bij de goedkopere telefoons. Het valt op dat het glas en metaal bij zwaar gebruik niet extreem heet wordt zoals bij andere telefoons uit deze prijsklasse, of telefoons die volledig van glas zijn gemaakt.

Software

Net als bij alle andere Huawei telefoons draait ook de Nova op EMUI. Naast Android 6.0 is dus ook EMUI 4.1 actief. Deze software valt vooral op door het aangepaste uiterlijk. De app icons zitten onder een kleurrijke skin, en ook veel standaard apps zijn aangepast door Huawei’s eigen software. Dit ziet er misschien wat kinderlijk uit, maar EMUI brengt ook een aantal extra functies. Veeg je bijvoorbeeld op de vingerafdruksensor naar beneden dan komt het notificatiecentrum tevoorschijn. Aan de software is echter wel meer op te merken, een app drawer ontbreekt en het doet wel sterk denken aan Apple’s iOS. Als je wel eens eerder een Huawei telefoon hebt gehad of als je er eentje voor een tijd gebruikt zul je hier snel aan wennen. Als je toch moeite hebt met de EMUI software kan je bijvoorbeeld de Nova launcher installeren.

Conclusie

Als je op zoek bent naar een nieuwe telefoon rond de 400 euro is de Huawei Nova geen slechte keuze. De camera is goed en snel, hoewel foto's in de schemering te wensen over laten. Het display van de telefoon is goed en ziet er mooi uit. De Nova heeft een redelijke speaker en een goede batterij. Het grootste nadeel van de telefoon is de EMUI software, maar daar tegenover staat wel het enorm strakke design van de telefoon zelf. De markt voor 400-euro telefoons is echter overvol en de Nova springt er niet uit. Het dus niet dé 400-euro-telefoon van dit moment.

portablegear.nl